Мистецтво

www.youtube.com/watch?v=7nJnu4Va-Mc
www.youtube.com/watch?v=K3srSpvKgbU
https://ansya.ru/health/plan-konspekt-uroku-anglijsekoyi-movi-v-10-klasi-obraz-jinki-v/main.html
 
 

План - конспект

уроку англійської мови

в 10 класі

 

«Мистецтво»

 

 

 

Підготувала вчитель англійської мови

Вільнянської ЗШ І-ІІІ ступенів

Апостолівського району

Дніпропетровської області

КРАВЧЕНКО Надія Михайлівна

 

План – конспект  уроку в 10 класі

   «Англійська мова »

 

Тема : «Мистецтво.»

Тема уроку: «Мистецтво».  

Мета уроку: практична: тренувати учнів в монологічному та   діалогічному мовленні з опорою на текст;  навчати учнів спілкуватись по темі уроку;    систематизувати знання лексичного матеріалу учнями;

освітня: сприяти розширенню філологічного світогляду учнів та підвищенню їхньої загальної культури;   підвищувати рівень загальної мовної культури висловлювання думок іноземною мовою;    інтелектуально та емоційно впливати на учнів засобами іноземної мови;

  розвиваюча: тренувати пам'ять та вчити учнів творчо виконувати завдання;   розвивати в учнях увагу, мовну здогадку;  розвивати пізнавальні здібності учнів;  розвивати навички правильної вимови, побудови речень, виразів; розвивати впевненість в собі, навички невимушеного спілкування іноземною мовою;     вдосконалювати навички виразного читання англійською мовою;   формувати комунікативні здібності учнів;

  виховна: викликати бажання досконаліше вивчати англійську мову та володіти нею;   виховувати свідоме ставлення до навчання;  виховувати почуття товариськості та взаємодопомоги;  виховувати почуття любові до прекрасного в житті та  мистецтві світової культури;  виховувати почуття відповідальності за результати спільної роботи;   сприяти вихованню уважного й любовного ставлення до культури та історії рідного краю та інших країн світу;

Обладнання уроку: виставка учнівських рефератів з англійської мови та художньої культури; тексти віршів англійською мовою та їх переклади українською та російською мовами;  репродукції картин; словник до уроку.

 Тип уроку :  урок узагальнення та систематизації знань.

(Даний урок можна провести разом з вчителями художньо-естетичного циклу предметів)

 

Хід уроку:

І. Організація  групи:

T: Good afternoon, pupils!

     I’m glad to see you in this classroom. But who is on duty today? Who is absent at our lesson?

P : I am on duty today. Today is Thursday. … and … are absent today. They are ill.

T:   I’m sorry. And what about you? How do you do ?  How do you feel today? Take the papers with smilics, choose your feeling and show me, please!

 

 

 

         T: Oh, I see most of you feel well today.  I’m happy because you are healthy, happy and funny today!

II.  Pronunciation Drill (Фонетична зарядка).

 

We’ll start with our Pronunciation Drill (Фонетична зарядка). Look at the screen, please, and repeat after me:

music           

a sculpture

art

a sculptor

further

masterpiece

to paint

Gallery

an exhibition

to draw

to display

to be fond of

to be impressed by

a portrait

 

Now it’s time for the “Warm-up”

You have read the text “ART  GALLERIES  IN  LONDON”(Ex 33 on page 43).

Make sentences from these parts of them:

1. London is known for its…

a)  is the national Gallery which was founded in 1824.

2. Of all London’s great art collections…

b)  are represented there.

3. One  of the greatest museums of art in the world…

c)   Art museums and galleries.

4. It has the collection of…

d)  famous for its two distinct collections.

5. Almost all masters…

e)  two will be mentioned here.

6. The Tate gallery is…

f)  in British painting from the 16th century to the present days.

7. The Tate gallery covers all that is significant…

g)  all the important art schools.

 

III. Оголошення теми і мети уроку:

Listen to these words please- WOMAN, LOVE, MOTHER,BEAUTY…

These words are of the same meaning. A woman is the beginning of every starting. She is a source of happiness, joy and attraction. She is beautiful in her appearance, behaviuor and as a person as well. A lot of creators in art: painters, composers,musicians, poets, writers made and are making now, at this moment their masterpieces, in which the main character is a WOMAN.

A topic of our lesson is “A  woman’s  image  in  the  Art”

(«Образ жінки в мистецтві»).

 

IV. Основна частина уроку.

T: As I know you have prepared different compositions, reports. Some of you have found interesting facts about poets, pictures and their creators.

Some of you, as I see, have taken your works for today’s lesson.

/Учні читають сонети Шекспіра з паралельним перекладом російською та українською мовами із рефератів, яких вони приготували для уроку/.

Сонет 130

Ее глаза на звезды не похожи,

Нельзя уста кораллами назвать,

Не белоснежна плеч открытых кожа,

И черной проволокой вьется прядь.

С дамасской розой, алой или белой,

Нельзя сравнить оттенок этих щек.

А тело пахнет так, как пахнет тело,

Не как фиалки нежный лепесток.

Ты не найдешь в ней совершенных линий,

Особенного света на челе.

Не знаю я, как шествуют богини,

Но милая ступает по земле.

И все ж она уступит тем едва ли,

Кого в сравненьях пышных оболгали.

(Сонет звучить у записі)

Sonnet 130 My mistress' eyes are nothing like the sun

 

My mistress' eyes are nothing like the sun;

Coral is far more red than her lips' red;

If snow be white, why then her breasts are dun;

If hairs be wires, black wires grow on her head.

I have seen roses damask'd, red and white,

But no such roses see I in her cheeks;

And in some perfumes is there more delight

Than in the breath that from my mistress reeks.

I love to hear her speak, yet well I know

That music hath a far more pleasing sound;

I grant I never saw a goddess go;

My mistress, when she walks, treads on the ground:

And yet, by heaven, I think my love as rare

As any she belied with false compare.

 

                                                   Сонет 10

For shame deny that thou bear-st love to any,
Who for thyself art so improvident.
Grant, if thou wilt, thou art beloved of many,
But that thou none lov'st is most evident;
For thou art so possess'd with murd'rous hate,
That 'gainst thyself thou stick'st not to conspire,
Seeking that beauteous roof to ruinate
Which to repair should be thy chief desire:
О change thy thought, that I may change my mind!
Shall hate be fairer lodged than gentle love?
Be as thy presence is, gracious and kind,
Or to thyself at least kind-hearted prove:
Make thee another self, for love of me,
That beauty still may live in thine or thee.

P 2 :Сонет 10

(Перевод Игоря Фрадкина)
 
Какой позор! - Проводишь дни беспечно,
Бесповоротно красоту губя.
Любовь к тебе у многих бесконечна,
Но ни к кому любви нет у тебя:
Живешь, вредить себе не прекращая.
Ты с красотой своей воюешь сам,
В развалины позорно превращая
Самой Природой возведенный храм.
Переменись! И о тебе сужденье
И я переменю. Ужель вражда
К себе - тебе дарует наслажденье?
Добрее стань к себе ты навсегда, -
Любя меня, свой род не прекращай:
Красу и юность сыну передай.

 

 

T: Many thanks! A good job!

And now look at the screen, please! Do you know these paintings? Yes, of course, you know them!

These are pictures- icons of Godmothers!

Does anybody know about these masterpieces?

 

/На екрані з’являються зображення картин Богородиць та Мадонн /

 

                                                                              

 

 

 

 Rafael Santi  “The Sikst’s Madonna”. /На екрані «Сикстинская Мадонна»Рафаеля Санті/

P : The beautiful woman takes her child in her arms. Her image is nice, quite and proud. She is a Mother. She is the main woman in the family- world.

We know that any woman is too important person for every painter, poet and composers. She is a source of their creative art activity.

(Запропонувати послухати музичні твори « Ave Maria» та «Молитва Богородиці»)

P: Про один із найгуманістичніших художніх шедеврів людства, про „Сікстинську Мадонну" Рафаеля Санті (1483—1520), написану 1514 року для бенедиктинського монастиря містечка П'яченца, писали Крамськой і Герцен, Толстой і Достоєвський. їй присвятили сонети Іван Франко (1881) і Максим Рильський (1956).

 (Звучить музика до картини «Сікстинська Мадонна»)

І. Франко

Із циклу „Сонети", „Вольні сонети"

 

 Сікстинська мадонна

Хто смів сказать, що не богиня ти?

Де той безбожник, що без серця дрожі

В твоє лице небесне глянуть може,

Неткнутий блиском твої красоти?

Так, ти богиня! Мати, райська роже,

О глянь на мене з висоти!

Бач, я, що в небесах не міг найти Богів,

перед тобою клонюсь тоже.

О бозі, духах мож ся сумнівати

І небо й пекло казкою вважати,

Та ти й краса твоя — не казка, ні!

І час прийде, коли весь світ покине

Богів і духів, лиш тебе, богине,

Чтить буде вічно — тут, на полотні.

 

T: It’s really nice pictures and poems! You are right! We see a womаn- Mother in our Churches and Cathedrals.

And our own Mother is a sacred object for every of us.

We must remember it!


P: Анатолій Бортняк

З рядків про матір

Це слово „мати", що не тільки дітям

солодке, ніби винограду брость,

ще означає: „чимось володіти,

займати щось чи посідати щось".

Пречиста Мати, всіх людей надіє,

ти на сторожі правди й доброти!

Ніхто серцями так не володіє

і місця не займає в них, як ти

.

 

T: And now look at the screen, please. Who knows this picture? Who is its author?

/На екрані картина  Крамського «Невідома» («Неизвестная»)/

 

 

 

P :   It is “The Unknown” by Kramskoy.

For the first time it was shown to the public in 1883.

I have found an interesting fact about this picture.

Some men of art have found the real name of this woman in picture. She is Ekaterina Dolgorukaya.

You can see a photo of her. She is pretty and nice.

T: Tell me, please, do you like legends, myths and fairy-tales?

As for me, I like them very much!  

P : I like legends, myths and fairy-tales, too. I have read and prepared a report a story about the love of Zeus to Leda.

Different writers and painters have shown us their point of view. I’ve collect some of them in my composition. Look at them, please! They are very nice and mysterious!

/Учень показує свій реферат «Leda and Swan» in the Art»(«Леда і Лебідь» в мистецтві») /

 

 

T: Thanks a lot! It’s very interesting, I suppose. Has anybody  of you prepared a report about the activity of the painter- Thomas Gainsborough?

P : I’ve seen some pictures of this painter. I think they are nice. Most of his paintings are devoted to women. His women are very beautiful- like from the fairy-tales.

Look at this picture, please!

I like the “Lady in Blue” most of all. She is really  beautiful. Her hair are made  in a nice hair-doing. She has very fine brown eyes. Her mouth is like telling an interesting story. She puts her blue scarf onto her shoulder.

I look at her and have a feeling- she is alive. She is among us. And her dress is not an old-fashioned one, I suppose.

She is nice and very beautiful.

I like paintings by Th. Gainsborough. I like to go into the world of romantic and barocco.

/ Звучить музика барокко/

P : And I like paintings by Th. Gainsborough, too. As for me I like his picture “The Morning Walk” most of all.

/На екрані картина Томаса Гейнсборо «Ранкова Прогулянка» (The Morning Walk)/

P  : Gainsborough is famous for his brilliant sense of composition, harmony and form. In the foreground of the picture we can see a pretty slim young woman of about 25 and an elegant young man. The woman has a very fashionable long dress on, her face is attractive. She has dreamy blue eyes, and thick curly golden hair.

As for man, he is tall and handsome, the features of his face are pleasant and expressive. His eyes are dark, his look is proud, his mouth is rather large, his nose is straight, and he has a classical strong figure.

I am sure that the young people are happy because they are young, they are in love, because the day is fine, and life is beautiful.

It is idillic scene in a romantic landscape.

Thanks to the soft colour treatment the picture has a lyrical and poetic atmosphere.

P  : And I like pictures by Sandro Botichelli (1444 - 1510).

T: And which of them are your favourite paintings?

P  : As for me, I like “The Spring” and “The Birth of Venus” most of all.

 

 

/На екрані картини С.Ботічелі «Народження Венери» та «Весна»/

 

 

P  :As I know Sandro Botichelli was a master of  jeweler art. And later he has fond of painting. He liked to paint women with beautiful features, with thick long hair, in nice dressings. His women on paintings are with light and beautiful faces.

His masterpieces are well- known everywhere  in the world.

“The Birth of Venus” was painted in 1484- 1486. the eyes of venus are some sad. Her golden yhair cover her nice body. She goes to the Earth from the shell.

And his picture “The Spring” is the Hymn of life and happiness. There are figures of new people who are free, happy and clever.

T : Do you know the name of this girl on these pictures? No?

Look at the screen, please. These are the portraits of her- Simonetta Vespuchchi. She was the love of his life.

 

/На екрані портрети Сімонетти Веспуччі, які виконані С.Ботічеллі/

 

T: And now look at the screen, please.

Does anybody know the author of these paintings?

/На екрані картини Мадонн, які виконані Леонардом да Вінчі:

«Мадонна Літта», «Мадонна в гроті», «Мона Ліза (Джоконда)»./

 

P  : These are my favourite paintings by great Leonardo da Vinchi.

He was born in 1452 in a small town Ankiano, not far from Vinchi, Philadelphia.

At the age of 13 he was given to study in the studio by great painter Andrea Verokkyo.

Leonardo liked to draw different human smiles.

In 1483- 1490/94 he has painted “Madonna in the Grotto”.

/На екрані картина Леонардо да Вінчі «Мадонна в гроті» /

 

 

 

 

 

Р : And my favourite picture by Leonardo da Vinchi is the mysterious “Mona Lisa” or “Gioconda”.

Her smile makes everybody to think about their life, about future and about the old past.

And I can say:”This is the Picture of the Pictures”.

 

/На екрані картина Леонардо да Вінчі «Мона Ліза (Джоконда)»./

T : Many thanks! It’s very interesting, no doubt!

Leonardo da Vinchi was an unusual painter, excellent scientist and inventor.

And his real masterpieces are alive today and presént us their warm, light colours and images.

T : As for me I like the blue colour. Why? I suppose it is the colour of  freshness, light, colour of pure water and the sky without clouds.

I know that a group of our students have prepared a nice collection of paintings of women who’re dressed in blue clothes.

 

/ Під час перегляду звучить пісня «Lady in Blue»/

 

 “Rhapsody in blue”

Frederic John Lloyd Strevens Emili Vernon

 Pierre-Auguste Renoir   Ivan Slavinsky

T : And what do you think, why were all these women- ladies in blue clothes?

P : I think, the blue colour is light, pure and can make everybody more charming and beautiful.

 

P : As for me, I suppose that a woman in blue is a real beauty!

P : I think, the blue colour helps the painter to show his light feelings to women.

 

 

Kamenev “Femininity”  2002

 

V.  Підсумки уроку. Оцінювання учнів.

 

T : Thanks a lot to everybody for your stories, reports and compositions!

A really good job! No doubt!